zondag 23 augustus 2009

AWD in InfraRood

Vandaag zijn we weer eens richting AWD gereden om Infrarood foto's te maken.
IR foto's zijn geen gewone zwartwit foto's.
Alles wat warm is zoals bomen, gras, struiken enz, enz, geeft infrarood straling af die de camera normaal niet laat zien.
Door het plaatsen van een R72 IR fiter op de lens wordt alleen het IR licht met een golflengte van 700-1200 NM doorgelaten.
Alles wat IR licht uitstraalt wordt daardoor wit weergegeven en dat kan er soms heel apart uitzien.
Je kunt met het blote oog niet door een IR R72 lens kijken dus als de filter op je lens zit zie je niets meer door je zoeker van je spiegelreflex en dat maakt het er niet makkelijker op om scherp te stellen en lang genoeg te belichten.
Je ziet het resultaat pas nadat je de foto hebt gemaakt.
Ze zijn niet allemaal even goed gelukt, door de langere belichtingtijd krijg je soms wat bewegingonscherpte in de bomen of struiken te zien :-)
Hoe minder wind, hoe beter.

Deze is gemaakt bij de Kalverbocht aan het NieuwKanaal.
Het lijkt al een beetje of het heeft gesneeuwd.

Deze is gemaakt bij het Pannenland/Donderhoek.

Dit is een IR shot van het NieuwKanaal in de
richting Pannenland.

Dit is het uitzicht bij het Krombooms.
Hier zijn we lekker een tijdje blijven zitten en
hier zagen we steeds een ijsvogeltje voorbij vliegen.

Dit is bij het RuigeVeld en hier is mooi te
zien dat naaldbomen minder fel IR licht uitstralen.
Aan de andere kant bewegen ze minder als het
waait, dus als je lang moet belichten is dat wel
handig :-)

Het uitzicht bij het Zwarteveld Kanaal.
Hier vind ik de bewegingsonscherpte wel mooi
uitkomen op het riet langs het water, er zit een
waas over het riet wat wel een apart effect geeft.

De andere kant van het Zwarteveld Kanaal en ook
hier die vage waas over het riet en het sneeuw effect.

Het water aan de Donderhoek. Normaal zou ik
deze foto niet gebruiken vanwege de lensflare,
maar hier geeft het wel iets extra's aan het
IR landschap.

Natuurlijk kwamen we hier en daar wat wild tegen.
Dit damhert kwam even kijken wat we aan het
doen waren.

Terwijl ik IR foto's aan het maken ben bij het
Krombooms, kom deze RuigpootBuizerd over
vliegen.

En daar is hij nog een keer :-)

Op dezelfde lokatie zien we ook deze Aalscholver
over vliegen, gelukkig heb ik twee camera's
bij me want zo snel kan ik geen lens wisselen :-)

Bij het GrootZwarteveld staat deze reiger lekker
van de zon te genieten langs het water.

Voorbij de Strandweg bij het Middenveld zien
we twee snoeken in het water. Ik heb mijn
polarisatiefilter niet bij me, dus moet het zo
maar even.
Het was vandaag behoorlijk warm in het AWD en gelukkig hadden we genoeg te drinken.
Je ziet soms wandelaars lopen die niets bij zich lijken te hebben, dat is geen goed idee als het zo warm is.
Maar goed, het was weer een prachtige dag en een heerlijke wandeling.

Bekijk mijn foto's op Flickr.com ook eens.
Helemaal onderaan deze pagina vind je de albums, AWD, Sights en Veluwe.

5 opmerkingen:

Ghita zei

Wat een aparte plaatjes die IR foto's. Inderdaad net sneeuwlandschappen. Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe een hert er dan uitziet, deze geeft dan toch ook licht....

Ik ben van plan om deze week nog even te gaan, als ik die foto's van de landschappen zie, is dat ook al de moeite waard.

Die buizerd is trouwens supermooi op de foto gezet, wat gaaf om die over te zien vliegen.

de schoonheid van de natuur zei

Hallo Peter
Heel apart die infrarood foto’s het lijkt net een sprookjes foto
Ik vind ze wel er mooi en apart.
Die buizerd is ook mooi
Groetjes Herman

Erik en Johanna zei

Hoi Peter vreemd die IR foto's heel apart en ik was ook benieuwd het een hert er dan uitziet met IR die Buizend staat super mooi op de foto

Met vriendelijke groet,
De Duistruiners

Unknown zei

Hoi Peter en Janny
Ik had 'het bericht in fuerteventura al gezien..Maar het lukte me niet om te reageren...Google acount.
Maar het zijn Geweldige foto's...Vooral met InfraRood..dat is echt super!
Je foto's zijn zowieso geweldig..Het is wat dat betreft ook genieten geblazen op foto's op Flickr.com. (waar je echt wereldfoto's gemaakt hebt)
Gr Henk

Petra zei

Wat heb ik zitten genieten van je in één woord PRACHTIGE foto's.

De IR foto's ..wat mooi .Het zijn net schilderijen.

De Buizerd krijg ik helaas nog steeds niet goed voor mijn lens.

En dan de herten die over het water springen.Top