vrijdag 28 augustus 2009

Afgelopen Woensdag zijn we gaan wandelen in het Noordhollands Duinreservaat ter hoogte van Heemskerk.
De beheerder is het Waterleidingsbedrijf PWN en dat is een klant van het bedrijf waarvoor ik werk als IT engineer en problem analist.
Ik ben al een paar keer op het PWN terrein en in de gebouwen te Heemskerk en Velserbroek geweest, maar nog nooit in hun duingebied.

De bossen en heide in dit gebied zijn erg wijds, mooi en prettig om in te wandelen, maar er zijn veel meer beperkingen dan in het AWD.
Zo mag je niet in gebieden komen waar je in het AWD wel gewoon mag wandelen, zoals de betonnen riviertjes waardoor het prachtige heldere water stroomt.
Ook ligt er veel meer zwerfvuil in de bossen en op de heide en dat terwijl er toch genoeg vuilnisbakken te vinden zijn.
Zelfs mensen die bereid zijn om €1,50 per persoon te betalen zijn dus blijkbaar niet altijd in staat hun rommel netjes in de bakken gooien of mee naar huis nemen.

Kaartjesautomaten bij de ingangen rond Heemskerk zijn er niet, en we moesten dan ook eerst naar een snackbar buiten het gebied om een kaartje te kunnen kopen.
Niet erg handig als je het mij vraagt.
Over fietsers zal ik maar niet eens beginnen :-)
Maar buiten dat was het een mooie wandeling en onderweg konden we een pond bramen plukken die Janny heeft omgetoverd tot 3 potten jam :-)


Verstopt tussen de struiken stond deze PWN paal.












Ook hier vind je weer de uitgestrekte heide zoals
je die in het AWD kunt vinden.
De wolkenlucht leent zich mooi voor een foto..
 

Dit is het uitzicht richting het noorden van het gebied.

Op mijn GPS zag ik een meertje en we besloten om
daarheen te wandelen. Midden in dit meertje blijkt
een eiland te liggen vol met Aalscholvers net als
in het AWD.

Via een smal pad komen we bij het water naast
het eiland en kan ik inzoomen op stukjes van het eiland.

De lucht is vol met Aalscholvers en ook op het eiland
is het druk bezet met vogels die lekker in de zon zitten.

Op een open veld zie ik dit vreemde maar mooie stukje
flora staan. leuk onderwerp om te fotograferen.

Een stukje verderop zien we dit mooie witte vindertje.
Hij steekt prachtig af tegen de gele bloem en zo'n foto
kans kan je niet laten lopen :-)

Er lopen ook schapen in het PWN gebied en het zijn
Blackface schapen. Ze zien er wel apart uit met die
zwarte gezichten.

Op de terugweg gaan we even zitten uitblazen op een
bankje. Het bankje is al bezet door deze libel en een
steekvlieg. Deze libelle is niet bang en laat me heel
dichtbij komen zodat ik op mijn gemak plaatjes kan
schieten.

De steekvlieg zat in mijn nek op mijn cameraband,
Janny joeg hem weg waarna hij ook op het bankje ging
zitten vlakbij de libel.

Terwijl we daar nog lekker zaten te genieten van de rust
kwam deze bromvlieg met een hoop lawaai over. Helaas
had ik geen geschikte vliegenmepper bij me om hem
plat te meppen :-)

We dachten eerst dat deze bij was overleden, want er
zat geen beweging meer in. Pas toen we hem aantikte
begon hij te bewegen. Hij leverde wel weer een leuke
foto op.













We gaan nog wel eens terug naar dit gebied in de herfst of winter, want de bossen daar lijken erg geschikt voor paddenstoelen of zwammen.
Leuk gebied, maar het haalt het niet bij het AWD of de bossen op de Veluwe.
Zondag gaan we weer naar het AWD :-)

Bekijk mijn foto's op Flickr.com ook eens.
Helemaal onderaan deze pagina vind je de albums, AWD, Sights en Veluwe.

6 opmerkingen:

Unknown zei

smiles..also yo're is beautiful..trust me..
you know already that u have a nice blog..

de schoonheid van de natuur zei

Halo Peter
Het lijkt me een mooi gebied waar je bent geweest
Daar heb je dus ook een broed plaats met aalscholvers
Er mooi Groetjes Herman

Unknown zei

Hoi Peter en Janny
Wel gaaf dat een reclamebureau geïnteresseerd is in jou foto's...Dat is trouwens wel te begrijpen...Ze zijn ook van een zeer hoog kaliber.

Ja...Wat dat betreft is het AWD ideaal...Lekker dwars door het gebied.
Ik neem aan..Dat ook hier je het gebied moet verlaten voor zonsondergang.
Al ziet het er op de foto's ook super uit...En een aalscholverkolonie.
Gr Henk

Unknown zei

Just beautiful..youre a good photographer too..Trust me..
Also I like the idea to put a pics..with helicopter..nice..its formidable..smiles

Erik en Johanna zei

Hoi Peter en Janny
Mooie wandeling hebben jullie weer gemaakt en mooie foto's weer en wat een zoom bereik heeft die telelens van jou schiterend daar kan je een oog van een vos op 20 meter scherp mee vastleggen denk ik.
Groetjes De Duinstruiners

Ghita zei

Toch vind ik je foto's erg mooi en nodigen ze uit om er eens een kijkje te nemen. Leuk dat daar ook aalscholvers zitten.